23 آبان 1402
176

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی از وقوع طوفان در ۱۲ استان با احتمال مخاطراتی همچون سیل، اختلال در تردد شهری و جاده‌ای، خسارت دیدن مزارع و باغ‌ها و سقوط اشیا از ارتفاع خبر داد.

هشدار باد و باران و شدید به ۹ استان ؛ طوفان در ۳ استان ساحلی

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی درخصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گرد و خاک و کاهش نسبی دما هشدار نارنجی صادر کرد.

بر اساس این هشدار فردا (چهارشنبه) ایلام، خوزستان، نیمه غربی و جنوب کرمانشاه، غرب کردستان و غرب و جنوب لرستان و پنجشنبه ایلام، غرب و جنوب لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی فارس، بوشهر و غرب و جنوب هرمزگان درگیر مخاطره جوی خواهند شد.

  • باران فردا این مناطق را فرا می‌گیرد ؛ شدت بارش‌ها در ۳ استان | باد شدید و گرد و خاک در بخش‌هایی از کشور
  • هوای این ۵ شهر نارنجی شد ؛ هشدار افزایش شاخص‌های آلودگی و غلظت آلاینده‌های جوی

بر اثر این مخاطره جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، وزش باد شدید موقت، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهن‌سال و خسارت به ماشین‌آلات و محصولات باغی و زراعی پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد

هشدار طوفان در دریا و ساحل به ۳ استان

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشداری زردرنگ از افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در دریای خزر و مخاطره جوی در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان خبر داد.

بر اساس این هشدار نیز از اوایل وقت فردا (چهارشنبه) تا اوایل وقت پنجشنبه وزش باد شمال - شمال شرقی با بیشینه سرعت ۲۶-۱۸نات و افزایش ارتفاع امواج در ساحل ۱/۵ متر و دور از ساحل تا ۲ متر پیش‌بینی شده است.

بر اثر این مخاطره جوی آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و خسارت به تاسیسات دریایی محتمل است.

این سازمان موارد زیر را توصیه کرد:

جلوگیری از تردد قایقهای سبک و تفریحی ، محدود کردن ورود و خروج کشتی ها به بندر ، محدود کردن تردد کشتی های تجاری و فعالیت های شیلاتی ، محدود کردن فعالیتهای پشتیبانی صنایع فراساحل و تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی.


https://gorganema.ir